Fifteen years after his indelible first appearance in the Whitney Biennial in 1993, Daniel Joseph Martinez continues to create work that unapologetically probes uncomfortable issues of personal and collective identity, seeking out threadbare spots in the fabric of conventional wisdom. A strategic provocateur with a keen intelligence and a wicked sense of humor, Martinez deploys the full range of available media in his practice, having used at various times (and in various combinations) text, image, sculpture, video, and performance to construct his uniquely tough-minded brand of aesthetic inquiry.
The artist’s works over the last few years vividly demonstrate both his methods and fascinations… Martinez’s ongoing project featuring his own body as a site of contention and disturbance brings questions about appearance and reality into strikingly personal focus… Complicity is also a watchword for his newest work, Divine Violence, 2007— first shown at The Project in New York. The work takes its name from Walter Benjamin’s coinage for a form of violence that functions as pure means, with knowable ends. The installation of 125 panels, painted in automotive goldflake and each bearing the name of an organization around the world attempting to affect politics through violent means, is part of a larger ongoing project whose open-ended mix of theory, politics, and research is representative of Martinez’s entire practice. By JeffreyKastner.Taken from 2008 Whitney Biennial.
El Ojo de Adrián se alimenta de una ardiente fe en crear espacios para la expresión y difusión del arte, literatura y pensamiento intelectual salvadoreño y centroamericano. Nacido en formato de blog en junio del 2005, tomó por nombre el del único huracán de la milenaria historia del Océano Pacifico. El Ojo turbulento de Adrián es el punto de encuentro y discusión de quienes están decididos a crear a pesar de la adversidad, a seguir vivos y activos, a compartir la libertad y la belleza, y a afrontar la injusticia y la indiferencia.
El Ojo de Adrián es un esfuerzo independiente impulsado por tres artistas salvadoreños desde el anonimato y editado por el ilustre Enrique Walden-Lagos. A partir de Dic 2008 se conforma su nuevo Consejo Editorial rico en experiencias y aportes nuevos. A lo largo de su trayectoria una verdadera multitud de colaboradores regionales --escritores y pintores, poetas y fotógrafos, músicos y cineastas- han sumado sus voces y obras para alimentar las 100 visitas diarias y 431 suscriptores con los que cuenta, a la fecha.
El Ojo de Adrián se despliega así, de mil formas, en cambio permanente, arrasando territorios con materiales inéditos, desconocidos, olvidados y/o sorprendentes.
¡SUSCRÍBETE AQUÍ!
Recíbelo directamente en tu correo electrónico. Este servicio es gratuito.
¡431 suscriptores hasta la fecha!